Ett medeltida trägolv mitt i Uppsala

2 december 2022
Ett medeltida trägolv mitt i Uppsala

Många Uppsalabor har säkert lagt märke till att Forumtorget just nu är avspärrat. Anledningen är att Uppsala kommun ska uppföra en 57 meter lång soffa längs med Åhlénshusets vägg i Smedsgränd. Dessutom byggs Forumtorget om och Upplandsmuseets arkeologer följer arbetet för att se om det finns äldre lämningar under torget. I ett litet men djupt schakt fick vi fram mycket spännande resultat!

Mitt på torget grävdes under tisdagen ett djupt schakt för en ny brunn. Under grundläggningen till det nuvarande torget och tidigmoderna kulturlager tittade delar av en träkonstruktion fram. Till en början syntes bara två liggande stockar och runt dessa fanns ett raseringslager, alltså material från en riven byggnad. När detta lager grävts bort syntes ännu mer trä i schaktets botten och vi anade nu att det var delar av en byggnad som fanns bevarade ca 1,8 m under dagens marknivå.

Det vi fått fram var ett välbevarat plankgolv med en del av en stående mellanvägg i ett hus. Ovanpå golvet fanns ett tramplager där vi hittade en glasskärva från ett medeltida glaskärl. Då det i övrigt var fyndtomt gissar vi i nuläget på att huset är medeltida.

En skärva från ett medeltida glaskärl hittades ovan plankgolvet. Foto Emelie Sunding, Upplandsmuseet.

Mellan golvet och syllen har man lagt näver som isolering. Foto Anna Ölund, Upplandsmuseet.

Schaktet till den nya brunnen behövde grävas ännu djupare och vi arkeologer fick lyfta bort golvplankorna. Golvet var lagt i två skikt, överst rejäla plankor och därunder klyvda stockar, så kallade kluvor.

Byggnaden var anlagd ovan ett mäktigt utfyllnadslager som bestod av lera blandat med träflis, bark och kvistar. Denna typ av utfyllnadslager ser vi ofta när vi undersöker medeltida städer och de brukar har lagts ut för att möjliggöra för den första bebyggelsen. Det utfyllnadslager som vi nu undersökt på Forumtorget låg direkt ovan naturlig, steril, mark och var drygt 1 meter tjockt.

Under golvplankorna fanns ett skift men klyvna stockar. Foto Anna Ölund, Upplandsmuseet.

Byggnaden var anlagd ovan ett tjockt utfyllnadslager. Uppe till vänster i bild syns i schaktkanten rester av trä från huset och i botten där stegen står har vi ännu inte nått slutet på lagret. Foto Emelie Sunding, Upplandsmuseet.

I lagret hittade vi en hel del välbevarat läder, bland annat delar av skor och möjligen en väska. Nu väntar vi på dateringar av byggnadens plankgolv, som kommer dateras med dendrokronologi (årsringsdatering), och en läderbit från utfyllnadslagret under huset som skickats för 14C-analys.