Basutställningen på Gamla Uppsala museum

Basutställningen på Gamla Uppsala museum Nedre plan på Gamla Uppsala museum

Här kan du se arkeologiska fynd och lära dig mer om platsens långa och spännande historia. Basutställningen finns på museets två plan.

Nedre plan

På museets nedervåning finns utställningen Välkommen till Gamla Uppsala. Här introduceras du till platsen och hur den har förändrats genom tiderna.

Tidslinjen och stolpraden

Bild på interaktiv tidslinje på museets nedre plan

En bra början är den interaktiva tidslinjen. Här kan du genom ett knapptryck se hur platsen förändrats. Du kan också läsa mer om några av de stora häldelsena som format platsen.

Ett av de stora monumenten i Gamla Uppsala, stolpraden, hittades under en arkeologisk utgrävning för ett antal år sedan. Den har en egen monter där du kan se virtuellt hur den en gång kan ha sett ut.

Gamla Uppsala och världen

3D kopia av granathänge hittat i Gamla Uppsala

Föremål som hittats på platsen vittnar om kopplingar med stora delar av världen utanför Uppsala och Sverige. I Gamla Uppsala och världen visas kopior av föremål som skannats och återskapats i större storlek. Här kan du komma nära dem, läsa om vad det är och var i världen de en gång skapades.

För de yngre

Längst in på nedre plan finns en barnhörna. Här kan både stora och små testa återskapade kläder från järnådelrn, känna på hjälmar och ringbrynjor och klappa på snidade trädjur. I barnhörnan finns också böcker att läsa om vikingar, nordisk mytologi och arkeologi.

I utställningen finns också gömda knappar som väcker liv i stolparnas djur.

Tillfällig utställning -Lokvinnorna

Torun Zackrisson berättar om kvinnor som begravts med skinn från lodjur. Vad hade de för betydelse inom mytologin? Fynd och berättande filmer visas.

Övre plan

På museets övre plan finns originalföremål från utgrävningar som gjorts i området.  Modeller och kopior berättar om händelser och fynd från platsen.

På övre plan finns också utställningen Tyde den som kan som invigs den 27 januari 2024.