Upplandsmuseet nominerat till pris

Upplandsmuseet nominerat till pris Bilder från vänster till höger: Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet. Kvarnägare K J Karlsson visar sin cykel från 1893, Nykvarn, Vassunda socken, Uppland 1951. Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet. Världsmästaren Ingemar Johansson intervjuas av pressen vid sitt besök på Krutudden, Östhammar, Uppland 1959. Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet. Fyra kvinnor på stranden vid Fagerudd, Landstingets semesterhem för husmödrar, Enköping, Uppland 1957.

Vi är stolta över att Stiftelsen Upplandsmuseet, i samarbete med One Of The Faces, har blivit nominerade till Publishingpriset 2025.

Stiftelsen Upplandsmuseet har den stora glädjen att vara med i Sveriges mest prestigefyllda kommunikationstävling – Publishingpriset, som lyfter fram det bästa inom redaktionell kommunikation, reklam och design.

Nominerade är vi för vår kampanj ”Någon som minns?” – en hyllning till både minnet och platsen vi delar. Med humor, nostalgi och lokal förankring väckte vi nyfikenhet och lockade fler att upptäcka vår nya basutställning UPP-LEV!

Kampanjen syntes över hela länet: i gaturummet, på torgen och i sociala medier. Genom att möta gamla fotografier med moderna uttryck skapade vi igenkänning, stolthet och en känsla av överraskning. Budskapet var enkelt:
👉 ”Det här är en del av Upplands historia. Upplev ännu mer i nya utställningen UPP-LEV!”

UPP-LEV! Tid, tankar och ting är Upplandsmuseets nya basutställning om Upplands historia – en resa genom dåtid, nutid och framtid. Här vävs tusentals ögonblick samman till en större helhet: berättelsen om Uppland.

📖 Läs mer om nya basutställningen här

Kampanjen har gjorts i samarbete med kommunikationsbyrån "One of the faces".