Kv Fältskären: Äntligen i botten

18 februari 2019

Förundersökningen i kvarteret Fältskären börjar lida mot sitt slut. Idag har vi nått botten i det sista kvarvarande schaktet. Vi stannar ännu några dagar för att dokumentera och registrera fyndmaterial samt ”städa undan”.

Förundersökningen har varit väldigt givande och vi har finfina resultat från varje schakt och sammanlagt har vi delundersökt mer än 10 medeltida hus och ett stort antal konstruktioner som hägnader, brunnar och diken. Under nästa vecka öppnar parkeringen igen och då vet vi att det ännu döljer sig rikliga spår från det medeltida Enköping under asfalten.

Nu fortsätter arbete inomhus med att sammanställa resultatet och förhoppningsvis  räta ut en del frågetecken. Hur gammal är egentligen den knuttimrade brunnen? Kan vi spåra en medeltida tomtstruktur? Vad är det för konstiga fiskben vi hittat? Vilka hantverk, förutom kammakeri, kan vi se i materialet? Varför har vi hittat så ovanligt många kattben? Dessa frågor och många fler hoppas vi få besvara längre fram.

Detalj av kammakerispill. Foto Upplandsmuseet.

Författare: Per Frölund
Tags: