Gråväder kräver ljus och varm dryck!

10 december 2020
Gråväder kräver ljus och varm dryck!
Julbelyst Uppsala 1964. Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet

Vi befinner oss nu i den mörkaste perioden på året. Behovet av och längtan efter ljus är stort. Adventsljusstakar och adventsstjärnor lyser upp i våra hus. Även utomhus, i trädgårdar och i stadsrummet sätts värmande ljus upp.

Här kommer lite fina lyktor från vårt magasin, kanske kan de ge inspiration till en egen ljusinstallation?

Och varför inte någon värmande dryck! Får vi fresta med en kopp te i soffan eller varm choklad ute i kylan?

På en av våra magasinshyllor finns fina burkar, bland annat för brunt te (UM3897).

Burken har tillhört Vivi Johansson, född 1863. Hon var dotter till Carolina Hofberg och domkyrkoklockare Hofberg i Uppsala. "Var i ungdomen mycket uppburen i Uppsala, dansade flitigt och red…". Burken skänktes till museet av hennes make J F Johansson i Kvarnbo, Uppsala, i mitten på 1930-talet.

Om du behöver skydda mustaschen från att doppas ner i koppen kan vi tipsa om en speciell mustasch-kopp! Försedd med ett ”dopp-skydd” vid koppens kant. Just denna kopp har tillhört dansmästaren, tobakshandlaren och teaterdirektören Carl Pershell Barowiak.