Och vinnare i kategorin årets största mathelg är… julen!!!

11 december 2020
Och vinnare i kategorin årets största mathelg är… julen!!!
Några kopparbyttor och grytor i våra samlingar.

Julen är årets kanske allra största högtid, den har speciell vikt för oss idag och uppfattas i många sammanhang också som en viktig del i vår historia. Julen utgör uråldrig viloperiod i samband med midvintersolståndet. Vår tid hör ihop med den som varit, traditioner förändras och flätar samman dåtid och nutid.

Julen är inte enbart den största kyrkliga helgen, utan den är också helgernas helg när det kommer till maten. Julbordets alla byttor och fat innehåller en del ålderdomliga rester av en matkultur som annars försvunnit, såsom dopp i grytan, lutfisk o istersmör. Sill, skinka och pastejer är av betydligt yngre datum. Risgrynsgröten föregicks av något som kallades ”buding”. Budingen var en risgrynskaka eller korngrynsgröt. Sedan finns det förstås mycket, mycket mer godsaker av olika slag!

Skålen på bilden användes enligt uppgift endast på julafton och då för risgrynsgröten.

I Uppland fanns länge ”vårkakan/såkakan” som är en förkristen julsed. Det var en stor rund brödkaka av rågmjöl. Före gräddning markerades så många bitar som hushållsmedlemmarna var till antalet, även hästen räknades med. I stället för att nagga kakan med en nagg, eller som idag gaffel, användes nyckeln till matboden. Kakan skulle ligga mitt på bordet, men fick inte ätas. När julen var slut grävdes kakan ner i sädesbingen (säden som skulle sås till våren). Första dagen för sådden togs kakan upp, brödet blöttes upp i juldricka och så åts det. Att få en bra skörd betydde allt och på detta sätt fördes julens magi över till den kommande skörden. Fiskare på Hållnäshalvön gjorde samma sak med sin ”julbulle”. De sparade en bit till första fisketuren. Brödet skulle ge god fiskelycka.

Såkaka/vårkaka. Foto: Tommy Arvidson/Upplandsmuseet

Här kommer ett exempel på hur julbordet kunde vara dukat på 1850-talet. Där fanns en såkaka i mitten, brödhögar (grovt och fint rågbröd, vörtbröd och vetebröd), brödet fungerade också som julgåvor till pigor och drängar. Barnens julbröd var formade som grisar och smöret liknade en tårta med stämplat mönster. Där fanns också istersmör med rödlök, lutfisk med starkpeppar och potatis, en stor stek, köttsoppa eller korngrynsgröt med sirap och mjölk, risgrynskaka med russin. Till fanns brännvin och stark, nybryggd juldricka.

Oavsett om det är storbak som gäller eller om pepparkakor är det enda som behövs – se till att ha alla ingredienser hemma!

Författare: Berit Schütz