Om tomten skulle åka motorcykel…

7 december 2020
Om tomten skulle åka motorcykel…
Motorcykel från Nymans Verkstäder.

Väglaget under december månad inbjuder kanske inte direkt till en tur på motorcykel, men om tomten skulle välja det färdmedlet för sina julklappsrundor skulle det kanske vara en vackert röd NV 38 av 1955 års modell från Nymans Verkstäder i Uppsala!

 

Nymans Verkstäder, Uppsala 1948. Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet

1873 startade Anders Nyman en instrumentverkstad på Dragarbrunnsgatan 25 i Uppsala. Han tillverkade bland annat kirurgiska instrument till Akademiska sjukhuset. I takt med att fler velocipeder började rulla på gatorna erbjöds också cykelreparationer. 1889 dog Anders Nyman och hans hustru övertog verksamheten. 1893 togs firman över av sönerna och fick namnet A.F.& J. Nymans Instrument och Velocipedfabrik. 1899 blir företaget aktiebolag och byter namn till AB Nymans verkstäder, samma år uppförs de första byggnaderna i kvarteret Noatun och en mer fabriksmässig tillverkning av cyklar startar. Under krigsåren på 1940-talet startar även produktionen av motorcyklar. 1947 har företaget ombildats och bytt namn till Nymanbolagen.

Vill tomten åka på en lite äldre modell kanske den vinröda skönheten i mitten passar? Modellen är en NV 35, 250 kubik, årsmodell 1952. DKV-motor på 11,5 hästkrafter, tre växlar. Här finns också plats för en medhjälpare!

Eller om klapparna är många och tunga, varför inte en modell som just är tillverkad för ändamålet? I vårt magasin finns en fantastisk trehjulig motorcykel av svart- och grålackerad plåt. Flaket har en botten av trä och två hjul. På flakets framsida under sadeln finns en verktygslåda av gråmålat trä. På styret handväxel och signalhorn. Stänkskydd av svart läder samt vindskydd av gul och genomskinlig plast. (Tomten får inte hindras av yrande snö!) Motorn är en Husqvarna och sitter mitt fram över framhjulet. Registreringsskylt fram och bak, (2493). Två stora lyktor fram och en mindre bak (det gäller att synas i vintermörkret). Även denna motorcykel är tillverkad vid Nymanbolagen, Uppsala. Modellen började tillverkas 1942, den drevs då elektriskt med batteri. Senare motoriserades den med bensinmotor (Husqvarna 125 cc). Motorcykeln har en gång i tiden använts av Gösta Olsson i hans arbete som stadsbud. 1977 skänkte han motorcykeln till Upplandsmuseet.

Oavsett färdmedel i jul – var ute i god tid och ta det lugnt i trafiken!

Foto: Uppsala-Bild,1957/Upplandsmuseet